2020. március 29., vasárnap

Téli ragadozóhalak nyomában.


Jó pár évvel ezelőtt csodálkozva néztem a téli „nagy süllős” fogásokat, akkor nem volt lehetőségem a Bodrog folyón megfogni saját halaimat. Illetve kedves célhalam nagyon sokáig a csuka volt, és amíg be nem fagytak a holtágak kergettem őket pergető készségemmel. A Bodrog vízszintje most kellően alacsony volt, így télvíz idején, hogy partról meghorgásszam, viszont sebessége meggyorsult. Egy új nehézséggel, egy új feladattal találtam szembe magamat, de eltökéltem a tél ragadozóhalait lencsevégre kapom. 



A téli pergetések kulcs kérdése általában a hol is horgászunk?! Erre a kérdésre sokszor az a válasz, hogy a folyók mély részén a gödrökben. Az mostanra köztudott, hogy a halakat télen nem ugyan ott találjuk meg ahol nyáron. Ilyenkor a békés halak a mélyvizek alsó régiójában hatalmas rajokban kavarodnak az áramlással. Ahol nagy mennyiségben megtalálható a táplálékhal ott előbb utóbb a téli lehűlt vizek ragadozói meg fognak jeleni. 

 a téli pecák jellegzetessége, a befagyott gyűrű

 a teflonbevonatos fonott zsinór és a Labello sem nyújt teljes védelmet a befagyás ellen

Kezdetben az általam ismert helyeket dobáltam meg, elsődlegesen a tüskés ragadozók reményében. Közepes nehézségű pergető felszerelésemmel és pár nagyobb méretű plasztikkal kutakodtam a mederfenekén. Talán véletlenül vagy ép szerencsésen választottam helyet, mert egyik dobás alkalmával egy nagyon szép domolykót csaptam be, egy élénk színű gumival. Ám a kezdeti siker hamar átment folyamatos kudarcba.

A tél első meglepetés hala…

… egy mohó domolykó volt

természetesen visszament éltető elemébe

Ahogy mentünk bele a télbe, egyre inkább jöttek a hírek, hogy egy közeli vermelő helyen a keszegfélék, balinok, domolykók szépen foghatóak. Amint időm engedte ellátogattam én is a helyre, szerencsét próbálni.  A halraj megvolt, hiszen a bevontatáskor folyamatosan érezhető volt a bele úszásuk, a ragadozók sajnos nem voltak meg. Nyomasztó volt a sok pecás egymás hegyén-hátán ráadásul a csónakos pecások jó eredménnyel voltak "pole pozícióban". Más csendesebb helyeket kerestem természetesen eredmény felmutatása nélkül.


a keszegrajra utaló jel

a bot hajlása jobb halat sejtett…

… ami pár taktus után lemaradt 

Már a szögre akasztottam volna a felszerelést, mikor egy újabb lehetőség jött szembe. Oláh Péterrel kergethettem a ragadozókat, csónakból ráadásul a Tiszán. Megmondom őszintén, felcsigázott a lehetőség, de mint minden újtól most is féltem. Peti nyugtatgatott és közben megbeszéltük a felszerelést és a csalikat is, amiket vinnem kellett magammal.

A következő hét első napján korán keltem, de nem a munkába menet miatt, ezúttal a horgászat miatt.  Egy bő óra autózás után már kézfogással üdvözölhettem horgásztársam. A cuccokat bepakoltuk a csónakba és célba vettük az aznapi horgászhelyet. A hely érdekessége nem a visszaforgó kopár és akadó mentes talaja volt, hanem az, hogy a mederfenék tíz méternél is mélyebben feküdt. Peti már az első dobásomba látta a hibákat. Mivel nagy mélységű vízen pergettünk, így a megszokott vízbeérkezés előtti felkapókar átváltás most nem volt célra vezető. Félútig nyitott felkapókarral kellett a csalit a mederfenékre ereszteni, így nőt a bevontatás hossza. A csali vezetés sebességén is lassítanom kellett, ugyanis a halak így télen le vannak lassulva, és nem pazarolják az energiájukat felesleges kergetőzésekre. Talán egy jó félóra múlva, a már elsajátított technika révén, sikerült megfognom az első tiszai kősüllőmet.

  első, tiszai kősüllőm színpompás hal volt.

A vízen töltött idő nagyon esemény dúsra sikeredet, hol nekem, hol társamnak volt fárasztanivalója. Ezek a sokhalas pecák tudják igazán feltölteni energiával a horgászt. Majd horgásztársam szép süllője arra késztetett, hogy a mennyiséget áldozzam be a minőségért, így a horgászat utolsó háromnegyed óráját a „nagyobb csalikkal a nagyobb halakra” jellemezte. A tervem nem vált be, de nem is bántam, hogy akkor nem jött szebb hal, így is sokat tanulhattam és szép élményeket szereztem. A nagy halak rejtélyeinek megfejtését máskorra hagyom.

 a kölcsön kért felszerelést is felavattam.

a nyálka a zsinóron, biztos harcsára utaló jel
 
egy köves a babahal imitációra…

 …egy másik köves a rák imitációra éhezett meg

Közös fárasztás is volt

A téli ragadozók megfogása nagyon sok erőt és kitartást követel meg. Nem csak a halak keresése közben eltelt kapástalan napok száma, hanem a zord időjárás a fagypont alatti hőmérséklet is próbára tesz bennünket. Elengedhetetlen a megfelelő öltözék és egy termosz forrótea a fél esetleg egész napos horgászathoz.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése