2019. december 27., péntek

A jerk hatalma…


A jerk  és a topwater műcsalikkal még igen fiatal a kapcsolatom, ám e kis idő alatt be tudták lopni magukat  a szívembe. A topwater a vízfelszínen ide-oda cikkázó terelő nyelv nélküli műcsalik vezetését hamar el tudtam sajátítani haladó szintre. Ám a kihívást a vízfelszín alatt rángatásra szinte 90°-os szögben oldalról oldalra kisiklatható műcsalik jelentették. 




Ha az időkerekét visszaforgatjuk egy évvel ezelőttre, akkor tettem szert két különleges jerk csalira. A csukák inaktivitása és finnyáskodásuk arra késztetett, hogy a műcsalik terén valami újat hozzak nekik. A jerk a jerkelés nem újdonság számomra, ám eredményeim nem voltak kézzel  foghatóak velük, mégis úgy éreztem ez az irány lesz a nyerő stratégia. A világhálón a jerkelés és rángatós csalik szegmensében a szemem megakadt a Cruelbaits Godfather nevű jerkbait csaliján. Első körben egy természetes megjelenésű és egy feltűnően rikító sárga jerket szereztem be.

Nagy becsben tartott első Minime Godfather-ek

Kézhez véve a jerkbaiteket, megállapíthattam, hogy egy igazi csukáknak szánt wobblert kaptam. Kellően erős horgokkal és kulcskarikákkal vannak szerelve. A festése és a felületkezelése is kiváló minőségű. Ezt alátámaszthatom még így egy év elteltével és több csuka megfogása után a felületükön csak felületi karcok, mint harci sebek találhatók.

Felületi karcok a legtöbbet látott és érzett jerkbaitemen

Kezdeti próbálkozások.

Az ezt követő csukás pergetések alkalmával szinte csak a fent említett csalikkal kerestem a ragadozókat. Próbálgattam őket illetve a vezetési sajátosságaikat próbáltam elsajátítani. Ezeket a jerk csalikat könnyű mozgásba hozni, ám ami érdekesség, hogy több mozgást is kilehet csikarni belőlük.
Számomra a nehézség abból adódott, hogy a kidobott és a víztükre alatt rejtőző műcsali hogyan viselkedik. Ha kicsit pöckölök bele vajon átfordul a másik oldalára?! Ha nagyot rántok bele nem riasztó a mozgása?! Esetleg jó vízmélységben húzom?!
Itt felmerülhet a kérdés az olvasóban, hogy ezekkel a műcsalikkal valóban ilyen nehéz és összetett a horgászat?!
Nos, több horgászatnak kellett eltelnie mire kezdeti sikereim voltak. Ezeket a próbálkozásokat a méreten aluli csukák díjazták leginkább. Ám mégis hatalmas visszahúzó erő volt a horgásztársaim a klasszikus támolygókkal és gumihalakkal fogott fogásai. Ráadásul ennek tetejébe egy bőven méretes csukám is a heves védekezése eredménye képen a partnál megszabadult a csalimtól. Az elhatározottságom, hogy jerkelve fogjak jó csukát, töretlen volt - olykor nagyon makacs tudok lenni - ezért újabb darabok beszerzésére szántam el magam. Egyrészt növeltem a csali méretet másrészt inkább csukás színek felé kacsingattam, bízva hogy ezúttal meg lesz az áttörés. Az elmúlt ősz és tavasz nem hozta meg a hőn áhított csukát az eredmények várattak még magukra pár hónapot.

 Godfather 10SS és a Minime Godfather 85SS

A kezdeti sikerekhez tartozik ez a fogásom

 Amikor beérik a gyümölcs…

De mi változott az első próbálkozások óta?! A válasz a vezetési stratégiába keresendő. A vezetés elsajátításában nagy segítség volt a csalik színe. Eleinte azt gondoltam, hogy az élethűen természetes sötét tónusú jerk a vergődő mozgásával be fogja csapni a csukákat.  Probléma adódott, mivel nem tudtam miként mozog a csali, így szinte vaktában húzgáltam azt a vízben. Ekkor jött az ötlet, világos illetve feltűnő színű csalikat kell használjak a technika elsajátítására. Amint a csalik a láthatóságukkal jó visszajelzést adtak a mozgásról, jöhetett a bevontatás üteme.

 Az ősz első méretes csukája

Nem véletlen a világos szín használata

 „Dead Ghost” egy találó név a sok közül

Míg korábban egy folyamatos és agresszív bevontatást alkalmaztam addig most már egy belassult, minél jobban oldalirányba kitérő mozgást, persze a vergődő sérült halhoz hasonlóan időnként megállítottam a csalit és hagytam, hogy süllyedjen. Itt máris megjegyzem, hogy a kapások zömét a megállítás utáni másodpercben vagy az ép elindítást követően kaptam. Az agresszív bevontatást nem vetem el véglegesen, hiszen adott halat, de egy melegebb hónapban a már felmelegedett vízben eredményesebb lehet a lassabb bevontatásnál. 

 Kétségkívül akarta a műcsalit, bár lefogadom sose látott ilyet azelőtt

Az októberi és a novemberi csukás pergetések a megváltozott gondolkodásmód gyakorlásával teltek. Nem titok, hogy a gyakorlati idő alatt jó pár csuka eset áldozatul, persze csak néhány fotó erejéig. Amint a kezemben volt az ütem, tudtam mennyit kell pöccinteni a boton, tudtam mennyit kell tekerni az orsón a kívánt mozgás eléréséhez, csak ezek után nyúltam a sötétebb tónusú csalik felé. A jerk csalik mozgása ténylegesen egy támadás kiváltó inger. Én úgy vélem a színeknek is van jelentősége a jerkes csukázásban, de ezek a tapasztalatok akár egy következő cikk témája is lehetne. 

 A sötétebb tónusú csalik, nálam a tanulás felsőbb szintje volt

 Ez a Minime Godfather nem csak neki volt újdonság

 A felkelő nap pompás színeket tud festeni

A fenti sorokból hiányzik a felszerelésem bemutatása. Sokan gondolhatjuk, hogy a jerk technika multis kombót követelne meg. A Cruelbaits Godfather műcsalik egy egyszerű 240-es hosszú Spinning felszereléssel is mozgásba hozható, persze nem árt, ha a dobósúlya összhangba van a műcsalikkal. Ami fontosabb, hogy a horgászoktól zsúfolt vizeken illetve keszegekkel, bodorkákkal, vörösszárnyúakkal tömött vízen is ez az eddig nem látott csetlő-botló mozgás újdonságként hathat a csukákra és támadásra ingerli őket. A profik erre mondják ez az „jerk hatalma”.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése